۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان
وبینار بین‌المللی تعالی تدریس با همکاری دانشگاه اصفهان و با همکاری انستیتوی آموزشی اکو
وبینار بین‌المللی با عنوان تعالی تدریس (Teaching Excellence) با همکاری دانشگاه اصفهان و با همکاری انستیتوی آموزشی اکو (ECOEI) و با حضور جمعی از اعضای هیأت دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های ترکیه برگزار شد.

وبینار بین‌المللی با عنوان تعالی تدریس (Teaching Excellence) با همکاری دانشگاه اصفهان و با همکاری انستیتوی آموزشی اکو (ECOEI) و با حضور جمعی از اعضای هیأت دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های ترکیه روز چهارشنبه 15 مرداد 1399، پلتفرم اسکای روم برگزار شد. در این همایش دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی و مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس دانشگاه (TDC) همکاری داشتند.

در این برنامه ابتدا پروفسور عاکف کرچیچ رییس موسسه آموزشی اکو و دکتر سید کمیل طیبی مشاور رییس در امور بین‌الملل و مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اصفهان ضمن تشکر از دانشگاه اصفهان به تشریح اهداف این وبینار در چارچوب همکاری طرفین پرداختند. سپس پروفسور آکتکین اندیشمند برجسته در زمینه آموزش عالی و رییس دانشگاه بکتاش ولی ترکیه به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به تاریخچه ایجاد استانداردها اظهار داشت که سابقه این فعالیت به دهه 1970 میلادی و کشورهایی چون آمریکا و انگلیس برمی‌گردد و در دهه 2000 میلادی به سراسر جهان انتقال یافته است. در ترکیه سازمان‌های گوناگون جهت تعیین استانداردها و صلاحیت‌های عمومی تدریس مورد مشورت قرار گرفتند و در این مسیر منابع بین‌المللی مرتبط با سیاست گذاری در امر تدریس و آموزش را مورد توجه قرار دادند.

دکتر آکتکین در ادامه ابتدا هر کدام از ابعاد صلاحیت حرفه‌ای (دانش، مهارت و نگرش و ارزش‌ها) را به تفصیل توضیح داد و بر دانش مرتبط با محتوای درسی، دانش پداگوژی مرتبط با محتوای تخصصی و دانش مرتبط با قوانین حقوق و وظایف یک مدرس تاکید نمود. سپس به بعد دوم یا مهارت های تخصصی بر برنامه‌ریزی اشاره نمود و یادآور شد این بعد بر طراحی فضای یادگیری، مدیریت فرایند تدریس و یادگیری، و نظارت و ارزیابی فعالیت های درون و خارج از کلاس تمرکز دارد. به نظر وی بعد سوم بر ارزش‌های اخلاقی جهانی و بومی، رعایت حقوق انسانی، رعایت تفاوت های فرهنگی، داشتن نگرش مثبت نسبت به رشد فراگیران، و برقراری گفتگوی موثر با فراگیران، خانواده ها، همکاران و سایر متخصصین درگیر در امر آموزش استوار است. ایشان در پایان تاکید کرد که مدرس با صلاحیت درگیر خود ارزشیابی و فعالیت‌های توسعه شخصی و حرفه‌ای می‌شود.

در ادامه وبینار، دکتر محمد امیریوسفی معاون دفتر روابط بین‌الملل و عضو کارگروه مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه تدریس دانشگاه اصفهان به تبیین تعاریف و محورهای ارزیابی تعالی آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ایران پرداخت. وی اظهار داشت در ده‌های اخیر، اکثر دانشگاه‌ها درگیر فعالیت‌های اقتصادی برای درآمدزایی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای کسب تاثیرگذاری اجتماعی بوده‌اند. لذا علی رغم این که این گونه فعالیت‌ها بسیار مهم و ضروری هستند، چنانچه تعادلی بین فعالیت‌های آموزشی و دیگر فعالیت‌ها در مراکز آموزش عالی ایجاد نگردد ممکن است باعث توجه و اولویت دادن بیشتر به پژوهش و کسب درآمد گردیده و کیفیت آموزش در اولویت‌های بعدی قرار گیرد. لذا محقیقن به دنبال ارایه تعاریف جامع برای تعالی آموزشی و ارایه راهکار برای سنجش آن در دانشگاه‌ها است. تا کنون مواردی مانند کیفیت آموزش، محیط آموزشی، میزان یادگیری و بهره‌وری دانشجویان، خلاقیت، تورم نمره، بهره‌وری دراز مدت آموزشی با پالایش فعالیت و عملکرد فارغ التحصیلان و غیره از جمله ملاک‌های ارزیابی کیفیت آموزشی بوده‌اند.

وی اضافه نمود دانشگاه اصفهان در سال 1397به منظور ایجاد تعادل در بین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین به منظور افزایش کیفیت آموزش و به دست آوردن تعالی آموزشی، مرکز توسعه صلاحیت‌های تدریس (TDC) را راه اندازی نمود. این مرکز دارای چندین کارگروه تخصصی مانند کارگروه توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارگروه تکنولوژی آموزشی، کارگروه ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری، کارگروه تدوین و بررسی علمی فرایند جذب هیأت علمی و کارگروه آموزش کاوشگرانه علوم است. اهداف این مرکز بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاه اصفهان و ارایه خدمات علمی در زمینه آموزش و یادگیری به سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سطح منطقه و کشور است. از سوی دیگر، این مرکز می‌تواند با بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی و کارشناسان، علاوه بر خدمت‌رسانی به جامعه، در مسیر کارآفرینی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان حوزه‌های مرتبط نیز گام بردارد.

در بخش پرسش و پاسخ خانم دکتر اسفیجانی رییس مرکز TDC به پرسش‌های حاضرین به ویژه شرکت‌کنندگان ترکیه‌ای در خصوص ساختار، فعالیت‌ها و مأموریت‌های این مرکز پاسخ داد. در پایان دو طرف ایرانی و ترکی توافق نمودند کارگروه مشترک به منظور اتاق فکر مرکز توسعه صلاحیت‌های تدریس دانشگاه تشکیل شود.

تاریخ:
1399/05/22
تعداد بازدید:
353
منبع:
دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی
دانشگاه اصفهان
نشانی: اصفهان، میدان آزادی، خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی
کدپستی:  7344181746
نشانی پست الکترونیک: int-office@ui.ac.ir
شماره تماس: 37932040-31-98+
شماره دورنگار: 36682910-31-98+
Powered by DorsaPortal